content-header-image

Liiketoimintayksiköt

Tikkurilan liiketoiminta on organisoitu kahteen raportoitavaan segmenttiin, joista Tikkurila käyttää nimitystä strateginen liiketoimintayksikkö (SBU). Tikkurilan raportoitavat liiketoimintayksiköt ovat SBU West ja SBU East.

SBU:t

SBU Westin toiminta-alueena on Pohjois- ja Keski-Eurooppa. SBU West keskittyy premium-tuotteiden kehittämiseen, valmistamiseen ja myyntiin. Asiakkaille tarjotaan kattavasti maalaamisen suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä palveluja. 

Toiminta-alue

  • Toiminta-alue: Ruotsi, Tanska, Norja, Suomi, Puola, Saksa, Viro, Latvia ja Liettua

  • Tuotantopaikat: Nykvarn, Ruotsi; Vantaa, Suomi; Debica, Puola; Tallinna, Viro

  • Suurimmat markkinat: Ruotsi (liikevaihto 127,6 milj. euroa vuonna 2018), Suomi (94,4 milj. euroa) ja Puola (84,6 milj. euroa)  

Avainluvut 2018 (milj. euroa)

  • Liikevaihto: 381,2 (379,8)
  • Oikaistu liikevoitto: 34,5 (18,1)
  • Oikaistu liikevoittoprosentti: 9,1 % (4,8 %)
  • Liikevoitto: 22,7 (16,2)
  • Henkilöstö keskimäärin kauden aikana: 1 668 (1 716)

Markkina-asema 2018

  • Johtava kauppa-rakennusmaaleissa Ruotsissa 37 prosentin markkinaosuudella (arvomääräinen)
  • Johtava kauppa- ja rakennusmaaleissa Suomessa 68 prosentin markkinaosuudella (arvomääräinen)
  • Neljänneksi suurin kauppa- ja rakennusmaaleissa Puolassa 19 prosentin markkinaosuudella (arvomääräinen)
  • Johtava kauppa- ja rakennusmaaleissa Baltian maissa yhtiön arvion mukaan 25 prosentin markkinaosuudella 

Markkinat: Ruotsi, Tanska, Norja, Suomi, Puola, Saksa, Viro, Latvia ja Liettua

Suurimmat brändit: Tikkurila, Beckers, Alcro, Vivacolor

Asiakkaat: Vähittäiskauppa, tukkukauppa, kuluttajat, rakentamisen ammattilaiset, taustavaikuttajat kuten arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat, metalli- ja puuteollisuuden asiakkaat

Jakelu: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat, tukkukauppiaat, omat ammattilaismyymälät, suoramyynti 

SBU Westin suurimpien markkinoiden kuvaukset on esitetty alla:

RUOTSIN MAALIMARKKINA
  • Markkinan koko noin 450 milj. euroa
  • Maalin kulutus asukasta kohden noin 12 litraa
  • Maalimarkkinan kasvu matalaa

Kysynnän rakenne: Premium- ja medium-hinta- ja laatuluokkien tuotteet

Brändit: Alcro, Beckers, Tikkurila

Jakelukanavat:

  • Kauppa- ja rakennusmaalit: rakennustarvikeliikkeet, lisäksi Ruotsissa omat ammattilaismyymälät, Happy Homes -ketju ja Colorama-kauppaketju

  • Teollisuusmaalit: suoramyynti, Tikkurila Industrial Paint Service

Kilpailijat: AkzoNobel, Flügger, Jotun, Sherwin-Williams, Teknos, useita paikallisia kilpailijoita

SUOMEN MAALIMARKKINA
  • Markkinan koko noin 230 milj. euroa
  • Maalin kulutus asukasta kohden noin 11 litraa
  • Maalimarkkinan kasvu matalaa

Kysynnän rakenne: Premium- ja medium-hinta- ja laatuluokkien tuotteet

Brändit: Tikkurila

Jakelukanavat:

  • Kauppa- ja rakennusmaalit: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat
  • Teollisuusmaalit: suoramyynti, Tikkurila Industrial Paint Service

Kilpailijoita: Teknos, NorMaali, Sherwin-Williams, useita paikallisia kilpailijoita

PUOLAN MAALIMARKKINA
  • Puolan kauppa- ja rakennusmaalimarkkinan koko noin 600 milj. euroa
  • Maalin kulutus asukasta kohden Puolassa noin 11 litraa
  • Puolan kauppa- ja rakennusmaalimarkkinan arvomääräinen kasvu noin 5 prosenttia viime vuosina

Kysynnän rakenne:

  • Medium- ja economy-hinta-ja laatuluokkien tuotteet
  • Premium-tuotteiden odotetaan kasvavan nopeimmin elintason noustessa ja laadun merkityksen kasvaessa

Brändit: Tikkurila, Beckers, Jedynka, Polifarb-Debica

Jakelukanavat:

  • Kauppa- ja rakennusmaalit: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat
  • Teollisuusmaalit: suoramyynti, Tikkurila Industrial Paint Service 

Kilpailijoita; AkzoNobel, PPG, Sniezka, Caparol, Meffert, Teknos, Jotun, Hempel, useita paikallisia ja alueellisia kilpailijoita

 

SBU Eastin toiminta-alueena ovat Venäjä, Keski-Aasian maat ja Kiina. SBU East keskittyy lähinnä economy-tuotteiden kehittämiseen ja valmistamiseen, premium-tuotteet viedään alueelle pääosin SBU Westistä. Asiakkaille tarjotaan yhä enenevässä määrin maalaamisen suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyviä palveluja.

Toiminta-alue 

  • Toiminta-alue: Venäjä, Keski-Aasian maat ja Kiina. Lisäksi kyseinen strateginen liiketoimintayksikkö on vastuussa viennistä noin 20 maahan.
  • Tuotantopaikat: Pietari ja Almaty, Kazakstan 
  • Suurin markkina: Venäjä (liikevaihto 134,4 milj. euroa vuonna 2018)

Avainluvut 2018 (milj. euroa)

  • Liikevaihto: 180,3 (202,6)
  • Oikaistu liikevoitto: 9,9 (15,2)
  • Oikaistu liikevoittoprosentti: 5,5 % (7,5 %)
  • Liikevoitto: 9,4 (8,2)
  • Henkilöstö keskimäärin kauden aikana: 1 226 (1 380)

Markkina-asema 2018

  • Johtava kauppa- ja rakennusmaaleissa Venäjällä 19 prosentin markkinaosuudella (arvomääräinen)

Markkinat: Venäjä, Keski-Aasian maat ja Kiina, lisäksi SBU East on vastuussa viennistä yli 20 maahan

Suurimmat brändit: Tikkurila, Teks

Asiakkaat: Vähittäiskauppa, tukkukauppa, kuluttajat, rakentamisen ammattilaiset, taustavaikuttajat kuten arkkitehdit ja sisustussuunnittelijat, metalli- ja puuteollisuuden asiakkaat

Jakelu: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat, tukkukauppiaat, suoramyynti

VENÄJÄN MAALIMARKKINA
  • Venäjän kauppa- ja rakennusmaalimarkkinan koko noin 1,5 miljardia euroa
  • Maalin kulutus asukasta kohden noin 6 litraa
  • Venäjän kauppa- ja rakennusmaalimarkkinan litramääräinen kasvu vuosittain keskimäärin noin 6 prosenttia vuosina 2004−2013, markkina laskenut viime vuosina

Kysynnän rakenne:

  • Economy-hinta- ja laatuluokan tuotteet
  • Premium-tuotteiden odotetaan kasvavan nopeimmin elintason noustessa ja laadun merkityksen kasvaessa

Brändit: Tikkurila, Teks, Finncolor

Jakelukanavat:

  • Kauppa- ja rakennusmaalit: rakennustarvikeliikkeet, itsenäiset maalikauppiaat, tukkukauppiaat
  • Teollisuusmaalit: suoramyynti, Tikkurila Industrial Paint Service

Kilpailijoita: AkzoNobel, Lakra-Sintez, Empils, ABC-Farben, Meffert, Caparol, useita paikallisia kilpailijoita

Liikevaihto segmenteittäin

 

Henkilöstö segmenteittäin